25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Regiments teszt

Meglepően jó hidegháborús RTS, ismerős zubbonyban, de túlerővel szemben.

Írta: Sam Starion

Hidegháborús stratégiai játékból valamiért nem igazán van választék. Ha ilyet keresel a neten, az első találat mindig a WARNO vagy a Wargame széria valamelyik része lesz. A közös ezekben az, hogy mindet a Eugen Systems fejlesztette, és a játékstílus is közel azonos. Korábbról emlékezhetünk még a World in Conflictre, de favoritnak a már említett stúdió játékai számítanak. Talán ez is az oka annak, hogy erősen hiányos a konkurencia, az elmúlt csaknem tíz évben a Eugen tökéletesen kiaknázta ezt a piacot, és úgy tűnt, senki más nem kívánja felvenni velük a kesztyűt. Egészen idáig.

Regiments teszt

Előre bocsátom, tesztelés közben, és e cikk írásakor is folyamatosan a WARNO-val és a Wargame-mel vetettem össze a Regimentset, ami azért van, mert ugyanazokra az alapokra, ugyanarra a játékstílusra épül a Bird’s Eye Games alkotása is, mint azok. Érdekes tény a stúdióval kapcsolatban, hogy egyszemélyes, érdemes tehát olyan szemmel is nézni erre a játékra, hogy egyetlen ember fejéből pattant ki az ötlet, és rakta össze egy nagy egésszé (bár a fejlesztésbe azért a MicroProse, mint kiadó is beszállt). Arról nem találtam információt, hogy emberünk dolgozott-e a Eugen Systemsnél, de gyanítom, hogy igen. Ez rögtön megmagyarázná a hasonlóságokat a játékok között.

Ezek a hidegháborús RTS-ek manapság úgy néznek ki, hogy egy kitalált „cold war gone hot” szituációra épül a sztori, és jellemzően a '80-as évek közepét írjuk. Anno a Wargame: European Escalation egy Kelet- és Nyugat-Németország közötti konfliktusra helyezte a hangsúlyt, a Regiments pedig ugyanezt teszi. Praktikus ötlet, mert így rögtön egymásnak lehet ereszteni a NATO és a Varsói Szerződés övezetébe tartozó haditechnikát. T-72-es, T-80-as tankok, BMP-k, Mi-24 harci helikopterek ütköznek meg M1 Abrams tankokkal, Bradley csapatszállítókkal, vagy éppen Apache helikopterekkel.

Regiments teszt

Maga a harc városok, falvak mellett, szántóföldeken, repterek vagy erőművek közelében zajlik, ahol stratégiai pontokat kell elfoglalnunk, megvédenünk stb. Bázisépítés nincsen, egységeinket csata előtt kérjük le, de persze közben is van lehetőség pótlásra, újak rekvirálására. Az eseményeket nézhetjük madártávlatból vagy akár a gyalogoskatona szintjére közelítve is.

Bevallom őszintén, bármennyire is szeretem a hidegháborús körítést, a remek atmoszférát és a szép grafikát, mind a WARNO, mind a Wargame játékok túl nehezek számomra. Egyrészt azok több mint 600 egységet tartalmaznak, és képtelenségnek érzem memorizálni mindnek a fegyverzetét, hatótávolságát, páncélzatát, ami értelemszerűen megnehezíti a sikeres offenzívát ellenük. Másrészt minden fegyver külön kikapcsolható, tehát például megszabhatom a gyalogosaimnak, hogy a bazookát ne használják, ha csak egy könnyű tankkal találják szembe magukat. De ha jön egy Challenger tank és elfelejtem visszakapcsolni, akkor bakáimnak nem sok esélyük van a túlélésre. Ezek a fegyverek ráadásul olyan szinten modellezve vannak a Eugen Systems játékaiban, hogy az is számít, mozog-e a gyalogos csapatom, vagy fedezékben van, mert némelyik fegyver csak akkor alkalmazható. Az ilyen jellegű mikromenedzsment egyszerűen számomra túl sok, azt vettem észre, hogy elfáradok játék közben, ahelyett, hogy szórakoznék. Pedig szeretném élvezni a látványt, a szuper hanghatásokat, de a konstans kattintgatás, parancskiosztás nekem megöli az élményt. Nagyon szeretem és értékelem a realista kidolgozást bármilyen játékban, de könnyű átesni a ló túloldalára, ami a szórakozás rovására megy.

Regiments teszt

Éppen ezért örülök, hogy a Regiments ebből a szempontból picit mert másmilyen lenni, és emiatt könnyebb! Az irányítás egyszerűbb, logikusabb, jobban kézre áll. Jóval kevesebb mikromenedzsmentet igényel, például a szállítójárműből kiparancsolt gyalogosaink továbbra is egy egységnek számítanak a járművel, és bármikor vissza is küldhetjük őket oda (ellentétben a Wargame-mel, amiben a csapatszállító kiszállást követően külön egységgé változik, ami igazából semmire sem jó). Nagyon okos visszavonulási rendszer van a játékban, a Q gomb kétszeri megnyomásával bármely egységünk másodpercek alatt, füstfüggönyt maga elé lőve visszavonul, eltűnik, és csak 1-2 perc múlva tudjuk újra lekérni. Nagyon egyszerű így a sérült, de tapasztalt egységeinket megóvni a teljes pusztulástól, és nem kell nekünk meghatározni a menekülési útvonalat, vagy odaküldeni a supply truckot a javításra és a lőszer pótlására, mert ha eltelt az az 1-2 perc és újra lekérjük őket, akkor teljes létszámban, lőszerrel csurig töltve érkeznek vissza a pályára.

A Regiments jelenleg hat náció körülbelül száz egységét tartalmazza, ami szerintem bőven elég, de biztosra veszem, hogy ez a szám növekedni fog. Minden nációnak vannak ezredei, amelyek specializáltak például felderítésre vagy nehéz tankokra. Dekkeket nem tudunk létrehozni úgy, mint a Wargame-ben, amit én nem bánok, főleg mert egy szerintem jobb megoldás került a Regimentsbe. Csata közben néhány percenként lehetőségünk van task force-ok lehívására. Ezek néhány egységből álló különítményt jelentenek, amelyek szintén specializáltak bizonyos feladatokra. Például, ha nehézpáncélos tankhadosztállyal kezdtük a csatát, de gyalogosokra lenne szükségünk a városok elfoglalásához, task force-ok képében kérhetünk ehhez katonákat. Ugyanígy igényelhetünk felderítő járműveket, helikopteres segítséget, vagy mondjuk tüzérséget.

Regiments teszt

Ha valaki azt gondolná, hogy az egyszerűbb irányítás és könnyebb menedzsment miatt nem lenne kihívás a játék, annak jelezném, hogy a kampány második műveleti szakaszát (operation) már napok óta próbálom teljesíteni, eleddig hiába. A nehézség amúgy elég részletesen állítható, plusz vannak éjszakai csaták, eső és köd is, amelyek szintén befolyásolják a körülményeket. Kapunk tutorial küldetéseket és van egy Regipedia menüpont is, ahol a játékmechanikát és az egységek specifikációit ismerhetjük meg, de sajnos nem terjed ki mindenre. Van Skirmish háromféle játékmóddal, viszont hiányzik a multiplayer, és ez nincs is tervben a jövőre nézve. Én személy szerint elvagyok a kampánnyal és a skirmish móddal, de biztos vagyok benne, hogy sokak emiatt nem fogják megvenni a Regimentset.

A grafika, a hangulat, a hangok mind rendben vannak, jó ötlet az éjszakai csatázás, de a pályadizájn lehetne izgalmasabb. Nincsenek nagy hegyek vagy kiterjedt vízfelületek, nincs téli vagy őszi táj. Ezeket már a Eugen játékaiból is hiányoltam, kár, hogy ebből is kimaradtak.

Regiments teszt

Egy picit húzom a számat azon is, hogy a már sokszor emlegetett Eugen Systems által lefektetett játékmenet az uralkodó itt is. Jó lenne, ha valaki csinálna egy bázisépítős hidegháborús játékot is, amolyan Company of Heroes módra.

Mindent összevetve azt kell mondjam, nálam a Regiments a nyerő az említett játékokkal szemben. Kellően összetett és kihívásokkal teli, de nem túl bonyolult ahhoz, hogy élvezetes kikapcsolódást nyújtson. Mindenkinek ajánlom, aki hozzám hasonlóan túl komplexnek találja a konkurens alkotásokat.

A tesztpéldányt a játék kiadója biztosította.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

Pozitívumok
  • A konkurenciánál egyszerűbb, könnyebb kezelhetőség
  • Igényes kivitelezés
  • Jól átgondolt játékmechanikai megoldások
Negatívumok
  • Nincs multiplayer
  • Nem elég átfogó a tutorial és az írásos anyag
  • Apróbb bakik, hiányosságok

További képek

  • Regiments
  • Regiments
  • Regiments
  • Regiments
  • Regiments
  • Regiments
  • Regiments
  • Regiments
  • Regiments
  • Regiments
  • Regiments
  • Regiments
  • Regiments

Regiments

Platform:

Fejlesztő: Bird's Eye Games

Kiadó: MicroProse

Megjelenés: 2022. augusztus 16.

» Tovább a játék adatlapjára

Sam Starion

Sam Starion
PC-párti fotelstratéga, aki a kilencvenes évek közepe óta játszik videojátékokkal. Kedvencei a háborús taktikai játékok, RTS-ek, szimulátorok. Minél realisztikusabb, annál jobb!

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!