A Best Way immár másfél évtizede szállítja a világháborús stratégiákat. A sort még 2004-ben a mára klasszikussá vált (és máig kimondottan egyedinek számító) Soldiers: Heroes of World War II nyitotta. Ennek jogai a Codemastersnél maradtak, ezért a stúdió a 1C Company kiadóval való leszerződése után már Faces of War címmel készítette el a folytatást. Ez ugyan nem aratott osztatlan sikert, mert az előd kifejezetten kis létszámú egységekre épülő játékmenetét próbálta ráerőltetni nagyobb alakulatok mozgatására, ami nem igazán működött. De az alapokat remekül megteremtette a 2009-ben megjelent Men of Warnak, amely máig igen népszerű a szobastratégák között. Ehhez az elmúlt bő egy évtizedben megannyi kiegészítő, mellékág és átkeresztelt remake készült, de igazi folytatás egyelőre nem. Ám most megérkezett a hivatalos bejelentés: készül a Men of War II!
A második világháborúban vehetünk részt, hol a keleti, hol a nyugati fronton.
Néhány nappal ezelőtt lehetőségünk volt egy zárt online prezentáción részt venni, ahol a fejlesztőstúdió néhány munkatársa mutatta be a játékot. Az alapok és a téma nagyjából változatlan, vagyis most is a második világháborúban vehetünk részt, hol a keleti, hol a nyugati fronton. A fejlesztők nagyon fontosnak tartják a történelmi hűséget, ami igaz lesz a küldetésekre és az azokban résztvevő egységekre is. A játékmeneten viszont több jelentős változtatást is végrehajtanak, amelyek a reményeik szerint új szintre emelhetik a játékélményt.
Megjelenik a frontvonal a pályákon, ami folyamatosan változni fog a csata alakulásának dinamikája szerint. Ha egy ponton előre tudunk nyomulni, ott a frontvonal is változik, de ugyanez igaz akkor is, ha egy területet elveszítünk. A frontvonalnak nagy jelentősége lesz, hiszen tulajdonképpen kettéosztja majd a harcteret a mi és az ellenség területére. És lesznek olyan akciók és tennivalók, amikre csak a saját területünkön lesz lehetőségünk. Egy sérült járművet csak itt lehet majd rendesen megszerelni, ahogy a sebesülteket is ide kell visszahozni, mert csak itt lehet ellátni őket. Természetesen az újonnan vásárolt egységeinket is csak itt hozhatjuk be a térképre.
A mesterséges intelligencia is új szintre emelkedik majd.
Nem lesz klasszikus fog of war, de az ellenfél területéből csak annyit fogunk látni, amennyit az oda vezényelt egységeink látnak. A fejlesztők ígérete szerint a mesterséges intelligencia is új szintre emelkedik majd, amely így az ellenség oldalán képes lesz nagyon komoly kihívások elé állítani a legjobb szobastratégákat is. A mi oldalunkon pedig az épp nem vezérelt egységek viselkedéséért fog felelni.
És ha már a vezérelt egységekről van szó, a franchise egyik sajátossága (és egyben egyik legjobb játékeleme) már a kezdetek óta a direkt kontroll. Ez azt jelenti, hogy kiválaszthatunk egy katonát vagy egy járművet (amiben persze ül katona), és azt közvetlenül irányíthatjuk, nem csak egér kattintgatásokkal. Manőverezhetünk vele és célzott lövéseket adhatunk le. Nos, ez a rendszer a Men of War II-ben is visszatér, immár Direct Vision néven, de lesz még egy fontos változás. Míg a korábbi játékokban ilyenkor a kameranézet változatlan maradt, addig az új epizódban amolyan TPS-nézetre fog váltani, ami teljesen új élményt kínál. A bemutatóban legalábbis elég ígéretesnek tűnt.
A grafika már a mai elvárásoknak megfelelő szintet fog képviselni.
Ahogy általánosságban a látványvilág is. Sajnos az egész franchise-ra érvényes, hogy kezdettől fogva ugyanarra a technológiára, a GEM motor különböző generációira épült. Ez az évek múlásával bőven elérte a saját korlátait, ami egyrészt meglátszott a grafikán, az effekteken és textúrákon, illetve érződött a sosem kimondottan stabil teljesítményen is. Az ugyan egyelőre nem tisztázott, hogy ezúttal is megmaradtak-e a GEM motornál (bár a grafika stílusa alapján erősen gyanús, hogy az alapok változatlanok maradnak most is...), de az egyértelműen látszott a bemutató során, hogy a grafika már a mai elvárásoknak megfelelő szintet fog képviselni. És persze lesz benne minden, ami manapság egy ilyen játéktól már elvárható, így többek közt rombolható környezet is, ami befolyásolhatja a taktikánkat is.
Az eddig látottak alapján ígéretesnek tűnik a Men of War II, és őszintén szólva nagyon ráférne már a sorozatra egy alapos megújulás. Én ugyan a magam részéről sokkal jobban örülnék egy Soldiers jellegű játéknak, amely valahol a klasszikus RTS-ek és a Commandos között helyezkedett el félúton. De a Men of War II-nek is bőven van helye a piacon, mert hasonló játék nem sok van. Az előd és annak mindenféle iterációja mára eléggé megöregedett, szóval épp itt az ideje egy érdemi folytatásnak. Illetve még nincs itt, hiszen a premierre csak valamikor 2022-ben kerülhet sor.