Keresés
Hírek | Cikkek | Játékok | Fórum

Ismertető/teszt

Ratchet & Clank: Rift Apart

Ratchet & Clank: Rift Apart teszt – Ilyen egy igazi next-gen játék!

Az Insomniac Games akció-platformerét mindenkinek látnia kell!

2021.06.08. 16:00 | szerző: gregmerch | kategória: Ismertető/teszt

Emlékszem, amikor a 2018. augusztus 20-án tartott nagyszabású rendezvényen Jensen Huang, az NVIDIA feje lerántotta a leplet az RTX videokártyákról, és az általuk prezentált vizuális orgiáról, az államat keresgéltem a padlón. Addig csak a mozikban látott fények, csillogás, anyagszerűség, visszatükröződések, élethű árnyékok peregtek a szemkápráztató demókban, amelyek a valós idejű sugárkövetésnek köszönhetően kelhettek életre. Aztán persze, ahogy az már lenni szokott, jött a kiábrándító valóság, amelyben ilyen szintű grafikával nemigen találkozhattunk egyetlen játékban sem. Képeslapokat kaptunk persze az ígért Kánaánból, lassan és sokkal kevésbé látványosan adagolva, amikor egy-egy programban hol az árnyékok, hol a tükröződések, hol a megvilágítás mutatott az ígérthez valamelyest hasonló képet, még ha leginkább komoly fps-dropokban megmutatkozó módon is. Most, szűk három esztendővel később sem mondhatjuk azt, hogy nagyon el lettünk volna eddig kényeztetve ilyesfajta látványvilágú játékokkal, pedig az RTX kártyák már a harmadik szériájukat élik, és időközben az AMD, illetve az ő jóvoltukból a legújabb generációs konzolok is felzárkóztak ehhez a technológiához. Ezen a ponton csatlakozik a mondókám jelen tesztem alanyához, a Sony és az Insomniac Games legújabb játékához, a napokon belül megjelenő Ratchet & Clank: Rift Aparthoz. Hogy hogyan? Nos, erre roppant egyszerű a válasz: számomra ez az első olyan játék, amely maradéktalanul prezentálja mindazt, amit 2018-ban az NVIDIA megígért nekünk, csak éppen a konkurens gyártó alkatrészeiből álló, vadonatúj konzolon.

Ratchet & Clank: Rift Apart teszt – Ilyen egy igazi next-gen játék!
Ez az egyik első igazán nagy olyan cím, amely kizárólag next-gen konzolra jelenik meg.

Az Insomniac Games nevéhez eddig is zömében Sony-exkluzív címek fűződtek, még ha hivatalosan csak 2019-ben csatlakoztak a japán konszern saját fejlesztői közé. Az eredeti Spyro trilógia, a Ratchet & Clank, a Resistance és a legutóbbi Spider-Man címek mellett a Fuse vagy a Sunset Overdrive is az ő műhelyükben születtek. A Ratchet & Clank: Rift Apart több szempontból is figyelemreméltó alkotás: egyfelől ez az egyik első igazán nagy olyan cím, amely kizárólag next-gen konzolra jelenik meg, másfelől azt már ennek tudatában is fejlesztették az amerikai szakik éveken át, a nulláról újraépítve mindent.

Azt se felejtsük el, hogy habár a sorozat majd’ két évtizedes múltra tekinthet vissza, és ez lesz annak a tizenhatodik epizódja, az utóbbi nyolc esztendőben csupán egyetlen program látott benne napvilágot, amely amellett, hogy az első rész egyfajta remake-jeként is szolgált, elsősorban a játékok alapján született, nem túl sikeres mozifilmet volt hivatott digitálisan támogatni. Magyarán, a játék ötletének kipattanásakor adva volt egy akkor még fejlesztés alatt álló, a legújabb technológiákkal kecsegtető új konzol, egy nagy nevű, de szebb napokat is megélt franchise, valamint egy immár a Sony berkein belül muzsikáló fejlesztőgárda, amely tényezők összjátékának köszönhetően született meg ez a szuper, minden ízében PlayStation 5-re szabott program.

Szuper, minden ízében PlayStation 5-re szabott program.

A játékban Ratchetet, a szerelőből a galaxis hősévé avanzsált lombaxet, valamint hű barátját, a droid Clanket irányíthatjuk, iszonyú pörgős, a szó minden értelmében véve színes, elképesztően látványos kalandjaik során. Az akció-shooter-platformer sorozat sci-fi környezetben játszódik, így a különféle bolygók felkeresése, azokon jókora számú ellenfél kiirtása, rejtvények és problémák megoldása, valamint a szépen, folyamatosan felturbózható fegyverek, illetve egyéb kütyük használata a játékok szerves részét képezik. A Ratchet & Clank: Rift Apartot direkt úgy alkották meg a fejlesztők, hogy azt a sorozattal csak most találkozó játékosok is minden előzmény ismerete nélkül élvezhessék, ugyanakkor a régi veteránoknak is tartogatnak benne számos nyalánkságot.

Ratchet & Clank: Rift Apart teszt – Ilyen egy igazi next-gen játék!

A sztori szerint Rachet és Clank éppen a tiszteletükre rendezett ünnepségre készülnek, amikor feltűnik régi ellenfelük, a minden organikus életformát gyűlölő Doctor Nefarious, aki robot hadseregével nagy erőkkel azon munkálkodik, hogy elpusztítsanak minden anya szülte életet a galaxisban. Mi ezt persze nem hagyhatjuk, és már éppen hidegre tennénk a dinka dokit, amikor a Clanktől ajándékba kapott dimenzionátor – egy, a különböző dimenziókba kaput nyitó berendezés – meghibásodik, és átlök bennünket egy párhuzamos univerzumba. Helyzetünket súlyosbítandó Clank elszakad tőlünk nem túl sima érkezésünkkor, és egy rejtélyes figura, Rivet, a helyi ellenállást vezető lombax lány kezei közé kerül. És ha ez még nem volna elegendő, ebben a világban a mi dokink egy sokkal hatalmasabb, ámbátor nem kevésbé örült verziója, Nefarious császár uralkodik. Ezzel az alapfelütéssel indul eszeveszett száguldásunk bolygóról bolygóra, dimenzióról dimenzióra, amely során új társakra és szövetségesekre lelünk, valamint számos, eddig sosem látott helyszínen tesszük tiszteletünket.

A szériára jellemző módon most is az egyes feladatok teljesítése, a begyűjthető dolgok bezsebelése, a ránk rontó ellenfelek kiiktatása, illetve arzenálunk és eszköztárunk folyamatos bővítése és fejlesztése képezi a játékmenet gerincét. Egy adott helyre megérkezve a fő, a sztorit tovább vivő, és mellékes, bennünket feltápoló feladatokat találunk. Az egyes helyszínek rendszerint szabadon bejárhatók, és habár egyik sem hatalmas léptékű, azért némi kalandozásra is lesz lehetőségünk. Az egyik legötletesebb újítás a különböző dimenziók közti váltás, ami lehetővé teszi ugyanannak a helyszínnek a többféle állapotában való bejárását. Ez a játékmenet szerves részét képezi, így legtöbbször, ha egy ponton nem tudunk továbbmenni, biztosan át kell lépni az adott világ másik állapotába, és ott megnyílik az utunk. Szintén remek új feature az ügyességi elemek gyors, egymásutáni sorba fűzésével történő platforming. Ilyenkor a továbblendülést, a falon futást és a suhanást, illetve eszköztárunkat felhasználva jutunk át A pontból B-be, ami a legtöbbször nagyon nem egyszerű feladat.

Nagy segítségünkre van az is, hogy rendszeresen megnyíló kapukon keresztül húzhatjuk magunkat odébb, ami a parkour részeken kívül a harcokhoz is új taktikai lehetőségeket ad. Utunk során folyamatosan gyűjtögethetjük az XP-t, az új páncélokat, a pénzt és egyebeket, amelyek révén egyrészt mind izmosabbak leszünk, másfelől az egyre komolyabb ellenfelekkel mi is komolyabban felvértezve szállhatunk szembe. Az adott helyszíneken rendre nyithatók meg amolyan zsebdimenziók, amelyekben szintén számos jóságot lelhetünk fel. Egy helyen a fő feladattal végezve űrhajónkkal indulhatunk tovább, amikor általában több hely közül is választhatunk, hogy melyikre mennénk innen.

Ratchet & Clank: Rift Apart teszt – Ilyen egy igazi next-gen játék!
Ratchet mellett Rivetet és Clanket is vezérelhetjük.

Ratchet mellett Rivetet és Clanket is vezérelhetjük a maguk helyszínein, akikkel együttműködve, több irányból, más-más úton futunk neki legfőbb ellenfeleink legyőzésének. Clank leginkább a hackelés mestere, így vele főként ilyen témájú, logikai fejtörőkkel tarkított pályaszakaszokon mozgunk, de akadnak egyéb társaink is, akik szintén hasonló segítségünkre vannak. Az összetörhető egészségügyi és lőszerládák, a begyűjthető arany csavarok és egyebek, illetve a régebbről ismerős helyszínek és szereplők feltűnése ad némi kellemes nosztalgiafaktort ehhez az egyébiránt vadonatúj, teljesen különálló kalandnak. A lövöldözésen, ugrabugráláson és logikai feladatok megoldásán kívül száguldhatunk földön-vízen-levegőben, illetve némi, az RPG-kre hajazó játékelemmel is találkozhatunk, de azért óriási területekre és csilliónyi feladatra senki ne számítson. Ha csak egy „régimódi” (értsd alatta: az eddigiekben megszokott körítésű) játékkal állnánk, illetve ülnénk szemben, akkor is egy nagyon tartalmas és adrenalintól túlcsorduló alkotással lenne dolgunk.

Ami azonban a Ratchet & Clank: Rift Apartot igazán különlegessé teszi, az annak a szó minden értelmében vett, vérbeli újgenerációs megvalósítása. Ilyen az a játék, amit közel három esztendeje beharangoztak, és amelyről az új konzolok reklámszövegei regéltek. A grafika lélegzetelállító! A teljes ray-tracing eszköztárat felvonultatja, így a felületek, a tükröződések, a megvilágítás és az árnyékok mind iszonyú jól néznek ki. Én nem is emlékszem, hogy valaha láttam volna ezelőtt egy játékban ennyire élethű árnyékmegjelenítést. Itt a fém valódi fémnek hat, az üveg üvegnek, a víz víznek, miközben egy fényes felületen minden visszatükröződik, még ha az csak egy aprócska rész is.

A villámgyors SSD-nek hála pedig a töltögetések sem zavarják meg a játékost. A kezdeti, pár másodperces loading képernyőt leszámítva nem is találkozunk kényszerű várakozással sehol.
A megfelelő eszközökkel teljesen térbelinek ható hangzásra, azon belül kiemelten a zenére és a szinkronra sem lehet panaszunk. Az előbbiért a Thor: Ragnarok és a The Croods: A New Age zeneszerzője, Mark Mothersbaugh a felelős, az utóbbiért pedig vérprofi, hollywoodi sorozat- és szinkronszínészek.
A játék ráadásul magyar felirattal kerül a hazai boltok polcaira, és szerencsére elég jól sikerült a fordítás, így az is követni tudja hőseink galaxist és dimenziókat megváltó kalandjait, akik nem vagy kevésbé beszélik csak az angol nyelvet.

Ratchet & Clank: Rift Apart teszt – Ilyen egy igazi next-gen játék!

A már említett grafikai, technikai, játékmenetbeli és hanganyagbeli erődemonstráció nem lehetne teljes a DualSense kontroller képességeit kiaknázó vezérlési megoldások nélkül. A haptikus rezgéseken alapuló visszajelzések, az adaptív ravasszal való taktikus tüzelés, a beépített hangszóró mind szerepet kaptak, és mindez rendszerint jól is használható. Persze akit zavar az ilyesmi, az lejjebb veheti vagy ki is kapcsolhatja ezt a funkciót, de én remekül elvoltam vele.

A premier előtti teszteléskor még nem állt rendelkezésre minden funkció, és a látványvilág is még vár némi finomhangolásra, amelyet az első napos patch fog elhozni a Tisztelt Nagyérdeműnek. Természetesen nem volt minden végig fenékig tejfel, így elvétve ugyan, de találkoztam grafikai bugokkal (pl. egymásba lógó tárgyak), és egy ízben a játék ki is fagyott, de mivel a program még nem jelent meg, és a Sonytól kapott információk értelmében komoly tapaszokra lehet még a megjelenésig is számítani, ezeket nem tudom felróni a játéknak. Mint ahogy azt sem, hogy nem állt egyelőre rendelkezésre minden nehézségi szint, funkció vagy beállítási opció sem, így a teszteléskor csak a fullos részletességű, de 4K felbontáson 30 fps-re korlátozott grafika volt elérhető. Senkit ne rémítsen meg a „csak 30 fps” korlát, az is éppen elég gyorsnak bizonyult mindenhez is, arról nem is beszélve, hogy nagyon nagy valószínűséggel nem ezzel lesz az egyszeri felhasználó (sőt, teszter sem) elfoglalva a játék során. (Plusz a teljesítménybeállítási opció is a Day 1 patch része lesz.) Amit azonban fura megoldásnak találtam, az az volt, hogy minden szereplőnek rendelkezésére állt valamennyi forrás és cucc, amit valamelyikük bezsebelt, így a Ratchet által vett fegyverek például Rivet eszköztárába is bekerültek, és vice versa. Ez nem nagy gond persze, de azért mindenképpen egy kezdeti szemöldökráncolást okozó elképzelés volt a szememben.

Az idei év egyik legjobb játéka.

Ha fogadnom kéne rá, melyik lesz a 2021-es év egyik legjobb, PlayStation 5-exkluzív játéka, sőt, akár platformtól függetlenül az idei év egyik legjobb játéka, gondolkodás nélkül tenném le a voksom a Sony és az Insomniac Games hamarosan megjelenő gyöngyszemére, a Ratchet & Clank: Rift Apartra. Nagyon látszik ezen az alkotáson, hogy amellett, hogy kétségtelenül egyfajta erődemonstrációnak szánja a japán mamutcég, egy teljes értékű, mindenki számára értékelhető és élvezhető programot akarnak letenni vele az asztalra. Én remekül szórakoztam vele a tesztelés során, és az én szememben ez az első olyan játék, amelyre tényleg azt tudom mondani, hogy next-gen. Remélem, nem leszek ezzel a véleményemmel egyedül, és azt is, hogy ez csupán a kezdete ennek a tendenciának. Akárhogy is, aki van olyan szerencsés, hogy már rendelkezik PlayStation 5 konzollal, az tegye meg magának azt a szívességet, hogy beruház erre a programra. Ígérem, nem fogja megbánni. ■

Ratchet & Clank: Rift Apart teszt – Ilyen egy igazi next-gen játék!

A tesztpéldányt a Sony Interactive Entertainment biztosította.

Ratchet & Clank: Rift Apart

Pozitívumok Negatívumok

Kapcsolódó játék: Ratchet & Clank: Rift Apart

« Előző: Már megint nevet vált a Rainbow Six mellékág
Következő: Két új vékony gamer notebookot hoz az Alienware X széria »