Keresés
Hírek | Cikkek | Játékok | Fórum

Ismertető/teszt

Mass Effect Legendary Edition

Mass Effect Legendary Edition teszt

A Mass Effect név megint szép lesz...

2021.05.25. 17:57 | szerző: gregmerch | kategória: Ismertető/teszt

Nagyon furcsa, egyszersmind történelmi időket élünk mostanában, ami az élet számos területe mellett a videojáték-iparra is kihat. Olyan időket, amikor a teljes hardverpiac a feje tetejére állt, amelynek következtében a gamerek nem, vagy csak nagyon nehezen jutnak hozzá létfontosságú alkatrészekhez vagy eszközökhöz. Az számos külön cikk és elemzés tárgyát képezhetné, hogy ezt mi okozza, illetve, hogy ennek milyen hosszabb-rövidebb távú hatásai lesznek, de erre most nem térnék ki. Lényeg az, hogy részben gyártási-beszállítási, részben nyerészkedési, összességében pedig gazdasági okokra visszavezethető módon az utóbbi egy-másfél esztendőben a PC-s társadalmat a videokártyák hiánya, a konzolos gamereket pedig a legújabb generációs gépek hozzáférhetetlensége sújtja, ami a pandémiával megspékelve végeredményben a videojátékok megjelenésére és kiadására is negatívan hat. Lassacskán letelik a 2021-es esztendő második negyedéve is, amikor normál esetben az év eleji dömping lecsengőben kezd már lenni, most azonban jó, ha két kezemet kell használjam arra, hogy az év során eddig megjelent nagyobb címeket összeszámoljam. Ebből a szempontból szerencsésen alakult a BioWare számára, hogy most dobta piacra egyik legnagyobb sikerű sorozatának, a Mass Effectnek leporolt, újrakevert alaptrilógiáját. A Legendary Edition névre keresztelt gyűjtemény nemrégiben került a boltok polcaira, ahonnan a PC, illetve a PlayStation 4 és Xbox One tulajok zsákolhatják be, de a visszafelé kompatibilitásnak hála az új vasak szerencsés tulajai is futtathatják.

Mass Effect Legendary Edition teszt

A kanadai illetőségű, ma az Electronic Arts fennhatósága alá tartozó cég már 2014 óta tervezi ennek a kollekciónak az elkészítését, ami a tavaly november 7-i bejelentését követően végül idén májusban realizálódott. Ez a pangó piac mellett azért is szerencsés aspektus, mert bizony élt már meg jobb időket is a nevezett csapat, amelynek a háza tájáról folyamatosan kulcsfontosságú vezetők és kollégák távozásának, illetve ígéretes projektek leállításának hírei érkeztek, és akinek a kezei közül az elmúlt bő fél évtizedben igazán átütő sikert arató alkotás nemigen került ki. A Mass Effect eredeti, 2007. és 2012. között megjelent alaptrilógiája annak idején hatalmas hírnevet és rajongótábort szerzett magának jól megírt történetével, valamint akkoriban üdítően újnak számító játékmenetbeli megoldásaival. Ezt csupán a harmadik rész sokak szemében nem kellően katartikus vége árnyékolt be, amelyet azonban a készítők a fan-service egyik tipikus megnyilvánulásaként az Extended Cut névre keresztelt DLC formájában igyekeztek orvosolni. A széria időközben egy Andromeda alcímre keresztelt új, független epizóddal is bővült, de eredeti fényét nem sikerült visszanyernie. Mostanáig.

A Mass Effect sorozat egy alternatív Tejútrendszerben játszódik a XXII. században.

A Mass Effect sorozat egy alternatív Tejútrendszerben játszódik a XXII. században, ahol az emberiség egy, a Marson talált ősi civilizáció nyomai között fellelt technológia segítségével képessé válik a fénysebesség feletti, csillagközi űrutazásra. A hiperugrásszerű technikai fejlődés lehetővé teszi számukra újabb bolygók kolonizálását, és más értelmes fajokkal történő találkozást. Kisvártatva az is kiderül, hogy nemhogy nem egyedül vagyunk az univerzumban, de annak ezt a szegletét egy számos, nálunk jóval fejlettebb fajból álló intergalaktikus tanács irányítja. Természetesen az emberiség is igyekszik bekerülni az elitbe, ami sok évtizede várat magára, mígnem egyszer csak a legelső humán kolónián, az Eden Prime-on újabb, a teljes galaktikus közösség számára nagy jelentőséggel bíró régészeti feltárás egyik lelete nyújt lehetőséget a nagy áttörésre. Itt kezdődnek a Shephard parancsnok vezette csapat, és ezzel együtt a játékosok kalandjai is, amelyek nagyon hosszú időre lekötik a felhasználókat, még akkor is, ha csak végig akarnak rohanni mindenen.

A BioWare játékainak egyik legfőbb jellemzője a jól megírt történet és a még ennél is jobban kiötlött karakterek mellett a morális döntési szisztémán alapuló játékmenet volt. Ez praktikusan azt jelentette, hogy bizonyos pontokon olyan döntések elé helyezett minket a játék, amely a későbbiekre, így a sztori alakulására, de csapattársainkhoz fűződő kapcsolatainkra – amely akár a romantikus vonzalom szintjét is elérhette – is maradandó hatással voltak. Ezek ma már a stílus abszolút bevett elemei, de annak idején a kanadai szakik programjaiban találkoztunk velük először. Nincs ez másként most sem, ennek az immár egy végből szabott, egyvégtében végigtolható trilógiának az esetében sem, amely az abba foglalt játékok eddigi legteljesebb, sok szempontból újragondolt kiadása.

Mass Effect Legendary Edition teszt
A grafikai részletességet, a skineket, a megvilágítást, az effekteket mind felturbózták.

Jómagam, mindamellett, hogy nagyon is örülök ennek a csomagnak – már csak azért is, mert végre valami mocorgás látszik a BioWare háza táján –, kellő óvatosággal és némi szkepticizmussal fogadtam a pakkot. Ez egy remastered kiadás, amely kezdetben remake-nek indult, de mivel túl nagy munka lett volna alapjaitól kezdve újra felépíteni mindent, a fejlesztők végül a mezei újrakeverés mellett döntöttek. Ez egyszersmind azt is jelenti, hogy habár gondolkodtak az Unreal Engine 4-re váltásról, végül maradtak a ma már nagyon nem új, 3-as verziójú motornál, amelyből azonban kihoztak mindent, amit lehetett. Ez leginkább a 2007-es első rész esetében lett látványos, de azért tetten érhető a másik két epizódnál is. A grafikai részletességet, a skineket, a megvilágítást, az effekteket mind felturbózták az eredetihez képest annyira, hogy az 2021-es szemmel nézve is megállja a helyét, akár 4K felbontáson is. Nyilván ez sokkal ütősebb lett volna egy modernebb grafikus motorra építve, de így cserébe megmaradt az eredeti programok esszenciája és hangulata, ami ugyancsak hozzájárult a fejlesztők döntéséhez a remastered kontra remake dilemma eldöntésében.

A jelentős optikai tuning mellett a szakik a játékmenetet is összehangolták, a karaktergenerálást a teljes trilógiára uniformizálták, a szintlépési- és skillrendszert finomhangolták, módosítottak az átvezetők és a párbeszédek kameranézetein, és a multiplayer mód teljes kihagyása miatt a galaktikus készültségi rendszert is átbütykölték oly módon, hogy az pusztán egyjátékos módban is kimaxolható legyen a legjobb befejezés eléréséhez. A játékot nem titkolt és jól érezhető módon kifejezetten kontrollerrel történő vezérlésre optimalizálták, amivel nagyon egyszerűen meg is oldható minden, így én a tesztelés során nem is próbálkoztam más beviteli eszközzel.

Az epizódok egy közös kezdőképernyőről indíthatók, ahová könnyedén visszatérve tudunk bármikor bármelyik részre átevezni újraindítás nélkül. A töltési idők szintén jelentősen lerövidültek, ami azonban nem foszt meg bennünket a sokszor hír értékű, másszor jópofa liftbéli párbeszédektől. A csomag egy – a menthetetlenül sérült forráskódú Pinnacle Station – kivételével valamennyi egyjátékos DLC-t tartalmaz, ami azért is üdvös, mert az azok beszerzéséhez annak idején szükséges BioWare pontok ma már nemigen eszközölhetők, és emellett is voltak régiós elérési problémák velük, amelyek miatt én speciel anno a második rész fontosabb kiegészítőit nem is tudtam beszerezni. A már említett módosítások mellett bolygófelszíni felderítő kocsinkat, a MAKO-t is sokkal egyszerűbben vezérelhetjük végre – emlékszem, nekem ennek nehézkessége és körülményessége annak idején komoly szálka volt a szememben –, és úgy általában minden nagyon egyben van végre.

Mass Effect Legendary Edition teszt

Kezdeti szkepticizmusomat tizensok óra játék után annyiból érzem némiképp megalapozottnak, hogy a mai hardverpark, sőt, a tegnapi is bőven képes erősebb, részletesebb grafikus megjelenítés sima futtatására, de ezzel azért együtt tudok élni. Főleg, ha belegondolok abba is, hogy bizony a bevezetőben is tárgyalt jelenlegi piaci viszonyok mellett nem feltétlenül a csúcshardvereket vagy a 9. generációs konzolokat kell és érdemes most előnyben részesíteni, ez a játék pedig egy sokéves konfiguráción, illetve egy hét-nyolcéves konzolon is simán elfut probléma nélkül. A PC-tulajok öröme azért nem lehet felhőtlen, mert bizony némely beállítások, mint az FOV és egyéb részletességi menüpontok kimaradtak a végtelenségig lebutított grafikai menüből. Modderek már dolgoznak rajta, és van is orvosság immár a problémákra, de azt gondolom, ezt alapvetően nem nekik kellene megoldaniuk. Jómagam 16:9 és 21:9-es formátumú kijelzőn is teszteltem a játékot, amely a széles vásznú monitoron az átvezetőknél és a párbeszédeknél visszaugrott 16:9-es képarányra. Engem ez nem zavart különösebben, de azért ha már a mai megjelenítők egy jelentős része széles- és ultraszéles képarányú, egy alapos ráncfelvarrásnál ajánlatos lenne ezt is figyelembe venni a fejlesztőknek.

Ez a program nagyon kellett a jónépnek.

Érdekes esztendő ez a 2021. Pandémia, piaci és ellátási problémák, megjelenési nehézségek, valamint állandó csúszások jellemzik az elmúlt időszakot. Ez olyannyira meghatározó, hogy mind a játékosok, mind pedig a szakma folyamatos üdvrivalgással fogadnak egy olyan újrakevert játékgyűjteményt, amely nem kér erős vasat, cserében nem is áll-leejtő módon csilli-villi, és amely normál esetben maximum egy „szép volt, de lehetne több is ennél” megjegyzést kapna a Tisztelt Nagyérdeműtől. Most azonban ezzel van tele a sajtó, amely úgy ontja magából a Mass Effect: Legendary Editionnel kapcsolatos híreket és információkat, minta minimum egy vadonatúj csodáról lenne szó. Ugyanakkor, kiéhezett játékos lévén, aki magam is nagy rajongója voltam mindig a BioWare munkásságának, és aggódva figyeltem az elmúlt esztendőkre jellemző hullámvölgyüket, nagyon is meg tudom érteni ezt a lelkesedést.

Ez a program ugyanis nagyon kellett a jónépnek. A Mass Effect: Legendary Edition nem csupán minden eddiginél teljesebb és szebb formában mutatja meg a mai játékosoknak a modern szerepjátékok kialakulásának egyik fontos mérföldkövét, de amellett, hogy végre megint valami nagyszerű került ki a kanadai cég kezei közül, mindenkit meg is ajándékoz a kötetlen kikapcsolódással, amely a három epizód komoly játékideje, és azok jelentős újrajátszási faktora jóvoltából hosszú napokra, sőt, hetekre feledtetik el a felhasználókkal ezt a mostani, nem túl barátságos való világot. És ez jelenleg többszörösen kincset érő dolog! ■

Mass Effect Legendary Edition teszt

A tesztpéldányt a játék hazai forgalmazója, az ALSO biztosította.

Mass Effect Legendary Edition

Pozitívumok Negatívumok

Kapcsolódó játék: Mass Effect Legendary Edition

« Előző: Egerekkel és billentyűzetekkel bővíti gamer kínálatát az AOC
Következő: Hat évvel a premier után új tartalommal bővült a Cities: Skylines »