Keresés
Hírek | Cikkek | Játékok | Fórum

Ismertető/teszt

Friday the 13th

Friday the 13th – The Game

Tíz plusz egy mozi, képregények és könyvek után Jason úgy döntött, a monitorokon is szétlocsol néhány hektoliter vért.

2017.07.25. 09:47 | szerző: GeryG | kategória: Ismertető/teszt

Már az elején leszögezném: nagy Péntek 13 rajongó vagyok. Miket beszélek, hisz alapvetően a horrorfilmeket is nagyon szeretem. De azokon belül valamiért különösen kedvelem a ’70-es és ’80-as évek klasszikusait. Ekkor születtek meg a legnagyobb arcok: Leatherface, Michael Myers, Freddy Krueger és persze Jason Voorhees.
Mára persze megfakult egykori népszerűségük, és szinte már csak a régi rajongók emlékeznek rájuk. Ez mondjuk köszönhető a 2000-es évek kritikán aluli remake-jeinek is... Mindenesetre örömmel fogadtam a hírt, hogy Jason ismét visszatérhet, ám egy egészen új formában: videojátékként! Sokáig kellett rá várni, és sokszor tűnt úgy, hogy talán az egész projektből nem lesz semmi. Az egész egy jól sikerült Kickstarter-kampánnyal kezdődött, hogy két évvel később végül csak révbe érjen, és megjelenjen a játék.

Friday the 13th – The Game

A Friday the 13th minden egyes porcikáján érezhető két dolog. Az első, hogy az egész játékot rajongók készítették. Olyan rajongók, akik ismerik a filmek minden mozzanatát, a szereplőket, a helyszínt, valamint a két legfontosabbat: Jasont és a hangulatot. És ezeket igyekeztek a tőlük telhető legautentikusabb formában vissza is adni. És itt érkezünk el a másik dologhoz: hogy az egész játékot rutintalan fejlesztők készítették. Mindjárt ki is fejtem jobban, de előbb beszéljünk a sztoriról, mert hát ugye az is van. Illetve igazából nincs. Ha valaki meg szeretné érteni a Friday the 13th eseményeit, akkor kénytelen a filmekhez visszakanyarodni. Mert a játékban ebből semmit sem árulnak el nekünk. Ha valaki esetleg nem tudná, dióhéjban a következőről van szó: egykor a kristály-tavi táborban a tóba fulladt egy kisfiú, mivel a táborvezetők épp egymás kényeztetésével voltak elfoglalva, ahelyett, hogy odafigyeltek volna. Ezért a kisfiú, Jason anyja bosszút esküszik, és évekkel később könyörtelenül lemészárol mindenkit, aki visszamerészkedik a táborba. Hogy aztán a végén egy diáklány lefejezze őt. Csakhogy Jason valójában nem halt meg, sőt, végignézte anyja halálát. Innentől pedig ő az, aki tíz plusz egy további filmben halomra szeletel mindenkit, aki az útjába kerül. „Hősünk” ráadásul halhatatlan is, így viszonylag nehéz megmenekülni előle...

Nos, nagyjából ennyit érdemes tudni a Friday the 13th előzményeiről. A játékban ugyanis mindössze annyi felvezetőt kapunk, hogy egy diák sikoltozva rohan elő az erdőből a barátaihoz, hogy azok szeme láttára végezzen vele Jason. A táborlakók a szélrózsa minden irányába elmenekülnek, Jason pedig nekiáll szisztematikusan levadászni mindenkit.
A Friday the 13th egy aszimmetrikus multiplayer akciójáték. A játékosok egy kivétellel mind valamely táborlakó diákot alakítják, az a bizonyos kivétel pedig Jason egyik formáját. Előbbiek célja nyilván nem lehet más, mint megpattanni a táborból, ám ehhez egy sor részfeladatot kell teljesíteniük. Ha például autóval akarnak elmenekülni, akkor előbb meg kell szerelni a járművet, ki kell cserélni a lemerült akkut és feltankolni üzemanyaggal. Ez persze sok vesződség és utánajárás egy olyan éjszakai erdőben, ahol egy pszichopata játékos gyilkos vadászik rájuk. Minden diák – tíz van belőlük az alapjátékban – más tulajdonságokkal, képességekkel rendelkezik. Valaki a szerelésben jeleskedik, más gyorsan fut, megint más erős vagy épp nagyon csendes. Ezek a tulajdonságok különféle előnyökként jelentkeznek a játék során. Egy erős diák például könnyebben kiszabadulhat Jason szorító markából. Emellett idővel perkökkel is elláthatjuk karaktereinket.

Ugyanígy Jasonből is több változat érhető el, az alapjátékban hat. Ezek mindegyike valamelyik filmben szerepelt, így megtalálhatjuk kedvencünket közöttük. Ahogy a diákok, úgy e gyilkosok képességei közt is van különbség, de mivel a Jasonnel való játék teljesen eltér, ezek is máshogy működnek. Az egyik Jason képes például futni (a korai filmekben még előfordult), másiknak az érzékei sokkal kifinomultabbak. Lehet erősebb a szorítása vagy használhatja hatékonyabban fegyverét. Emellett idővel több speciális kivégzést is megszerezhetünk, ahogy profilunk fejlődik és szinteket lépünk. Mert bizony a karakterek feloldása is ehhez köthető. De visszatérve Jasonre, mint említettem, vele egészen más a játékélmény. Míg a diákok egyszerű, földi halandók, addig Jason egy sor „tisztességtelen előnnyel” bír. Ilyen, hogy látja a környezetében, ha valaki zajt csap, így nagyon könnyű rátalálni a bujkálókra. Vannak olyan képességei, amelyek használat után újratöltődnek. Ilyen a teleportálás, valamint a repülés is. Utóbbit úgy kell elképzelni, hogy hirtelen belső nézetbe vált a kamera és villámgyorsan száguldani kezdünk előre, mi csak az irányt adhatjuk meg. A készítők ezzel akarták szimbolizálni, hogy Jason gyalog is mindig utoléri rohanó áldozatait. Emellett a térképeken elhelyezett fegyvereket is használhatjuk, mint a vascövekek, amiket áldozatunkhoz vágva távolról sebezhetjük meg és lassíthatjuk le. Ugyanígy csapdákat is elhelyezhetünk, igaz, ezt a diákok is megtehetik. Csakhogy Jason halhatatlan, így ezek a próbálkozások kizárólag arra jók, hogy pár másodpercre elkábítsák és egérutat nyerjenek.

Friday the 13th – The Game

A Friday the 13th alapötlete szerintem zseniális, és szerencsére a valóságban is egész jól működik. Ehhez persze elengedhetetlen, hogy jó közösség verbuválódjon össze, és mindenki a saját szerepének megfelelően működjön. Hülyén néz ki például, amikor Jason tíz percig kerget egy diákot egy autó körül, mert sosem éri utol...
Sajnos azonban a játék messze van a tökéletestől, és ez elsősorban a kivitelezés miatt alakult így. Nagyon érezni, hogy egy kezdő stúdió munkájáról van szó. A grafika még összességében rendben is lenne, az erős közepest mindenképpen hozza. Ugyanakkor az animációk és a környezettel való interakció már rettentő darabos, suta és kidolgozatlan. Sokszor fáj látni, ahogy egyik megkezdett animáció hirtelen félbe szakad, és egy másik kezdődik helyette. Ilyet azért 2017-ben már illik orvosolni... A premierkor voltak gondok a szerverekkel is, de ezek szerencsére hamar megoldódtak.

A játékból egyelőre hiányzik az egyszemélyes játékmód, amelyet csak később készítenek el. Ám ezt nem biztos, hogy a negatívumok közé sorolnám, hiszen a hírek szerint mindössze arról lesz szó, hogy a többjátékos mód játékmenetét kapjuk meg botokkal. Ez pedig már a Battlefield 1942-ben is gagyi volt... Ami viszont így is mindenképpen a játék szavatosságát garantálhatja, az bizony a hangulat. Erre a részletre nagyon odafigyeltek a készítők. A karakterek hozzák a ’80-as évek tini életérzését (a rémült fejeken sokszor hangosan felröhögtem...), ahogy Jason is tökéletesen úgy néz ki, ahogy a filmekben. A helyszínek is mind valamely epizódból származnak, valamint a fegyverek is autentikusak. A házak sarkába bevert vascövekek (amelyekről már írtam) például a hetedik részben szerepeltek pontosan ugyanúgy: egy ház sarkába beékelve.
Ezek azok az apró részletek tehát azok, amelyek elviszik a hátukon a játékot. Legalábbis a rajongók körében biztosan. A legnagyobb élményt nyilván úgy nyújthatja, ha találunk legalább tíz olyan havert, aki hozzánk hasonlóan nagy rajongó, így bele is tudja élni magát. De kis szerencsével a véletlenül összesorsolt játékosok is tökéletes prédaként szolgálhatnak. ■

Friday the 13th

Pozitívumok Negatívumok

Kapcsolódó játék: Friday the 13th

« Előző: Middle-earth: Shadow of War Shelob trailer
Következő: Horrorisztikus frissítés a Warframe-hez »