25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

FIFA 14

Idén 20 éves a sorozat – hogy sikerült a jubileumi kiadás?

Írta: Sityi 53 hozzászólás

Sok szeretettel üdvözlöm a kedves olvasókat, Hajdú B. István és Faragó Richárd helyett most kénytelenek lesztek velem, Sityivel beérni. ;) Gondoltátok volna, hogy idén 20 éves az Electronic Arts FIFA sorozata? Az első rész még FIFA International Soccer néven látta meg a napvilágot 1993-ban, és emlékszem rá, hogy ott még izometrikus nézetben lehetett focizni, aztán a FIFA 96 átváltott 3D-be: a Doom-szerű motor (3D környezetben mozgó „lapos” emberkék) elképesztő látványt nyújtott akkoriban, ezt megfelejte az akkori mércével bombasztikus kommentátor – akkoriban már azt hittük, innen csak egy lépés a totális közvetítésszerű élmény. Vetélytársak jöttek (Pro Evolution Soccer), vetélytársak mentek (Sensible Soccer, Actua Soccer), de a FIFA – kis túlzással – örök.

FIFA 14

Hogy mennyit jelent ez a sorozat a foci őshazájában, Angliában, jól mutatja, hogy a megjelenése napján megelőzte a GTA V-öt, sőt, azóta is a brit eladási toplista élén van. Az aznapi Metro újság pedig egy külön cikkben foglalkozott a játék hátterével, innen kölcsönzök pár elképesztő statisztikát:

  • A FIFA játékok 16 nyelven érhetőek el 51 országban
  • Egy átlagos FIFA rajongó minden nap 57 percet játszik a játékkal
  • A FIFA Ultimate Team módban egy nap átlagosan 3,4 millió meccset játszanak le
  • A FIFA 13-ban tavaly 2,3 milliárd online meccset játszottak le – napi szinten az átlag 6,8 millió volt
  • 4,5 milliárd gólt lőttek a FIFA 13-ban, a napi átlag 13,3 millió volt
  • A FIFA 14-ben 635 klubcsapat, 33 hivatalosan licenszelt bajnokság, 71 stadion, 55 fajta licencelt labda és 95 fajta cipő van

Persze minden évben előjön, vajon mi változott tavalyhoz képest – és ezt a kérdést egyre nehezebb megválaszolni. A jelenlegi játékgépekből érzésem szerint kihozták, amit lehetett, mert különösebb változást én nem látok az általam tesztelt FIFA 12-höz képest. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy nincs (ez egyszerűen nem igaz), de a változások annyira a mélyen vannak, olykor annyira nüansznyinak tűnő dolgokban keresendőek, hogy némiképp joggal legyinthet rá az átlagos ember: ez csak egy teljes árú DLC... De ne legyünk ennyire igazságtalanok, nézzük, mi változott!

FIFA 14

Ami magát a focit illeti, most már sprint közben is tetszőlegesen változtathatunk irányt, nem fogjuk a labdát elhagyni. Az egyes játékosok labdakezelése is változott sprint közben: az ellenfél könnyebben elveheti a labdát a (Mercedes) Sprintertől, mivel ilyenkor – ahogy a valóságban is – messzebbre rúgja a játékszert maga elé a futó játékos (hm… ez most így leírva elég bonyolultan és hülyén hangzik, de játék közben világos lesz, mire gondoltam). Elvileg változás érte a labdafizikát is, de az igazat megvallva én ebből sokat nem éreztem. A FIFA Ultimate Team módban megjelent az egyes játékosok közötti összhang kérdésköre is, most már erre is kiemelt figyelmet kell fordítanunk. Az Egervári Sándor utódjelöltek pedig kitörő örömmel fogadhatják a jó hírt: menedzsermódban immáron nemzetközi szinten végezhetünk játékos-felderítést, és természetesen ezzel jár az is, hogy az átigazolások immáron nemzetközi szinten is zajlanak.

FIFA 14

Ami viszont változatlan, az a továbbra is komplex, de kézreálló irányítás – a képességjátékokban be lehet gyakorolni a szükséges mozdulatokat. A meccshangulat szintén nagyon ott van, a magyar kommentár pedig nem rossz ugyan, de azért lehetne még hova fejlődni – kicsit sokat ismétlik magukat a srácok, főleg, ha főként olyan játékosok vannak a pályán, akiknek a nevét „nem tudják” (a humorukról meg inkább nem nyitok vitát, mert ez ízlés kérdése, GeryG-vel ellentétben nekem bejön ;) ).

FIFA 14

A grafikát szándékosan a végére hagytam: a jelenlegi konzolokon és a PC változaton gyakorlatilag nem fejlesztettek grafikailag semmit. A konzolok fix hardverjéből adódóan ez érthető, viszont a PC-nél már kevésbé, de erről később. Előbb hadd utaljak vissza az Eurogamer Expón látottakra: egyértelműen látszik, hogy a next-gen Ignite motorra koncentráltak a fejlesztők. Ami látványt a FIFA 14 nyújt PS4-en és X1-en, az tényleg már csak egy apró lépés a valós tévéközvetítéstől (de nem ezt mondtuk a FIFA 96 esetében is? :D ). Egyszerűen élővé tudták tenni a stadiont, hiszen a fű végre látszik (sőt, a rúgásoknál apró fűszálak és -csomók szállnak a cipő nyomán), valós mennyiségű pályamunkás, sajtós és biztonsági álldogál a pálya szélén, a közönség végre nem papírmasé (ennek következtében végre a vágóképeknél őket is mutogatják), végre nem csak két játékos ugorhat fel fejelni, a játékosok közötti testi kontaktus is valósághűbb… Majd meglátjátok megjelenéskor. És itt kanyarodnék vissza a PC kérdésköréhez: ezt miért nem lehet kihozni arra is? A hivatalos indokot, amely szerint túl kevés aktív FIFA játékosnak lenne hozzá elég erős gépe hozzá, én mellébeszélésnek gondolom. Elég a VGChartz.com oldalon rákeresni, melyik platformon mennyit adtak el az egyes FIFA részekből, világosan látszik, hogy PC-re nem igazán sokat – szerintem egyszerűen anyagilag nem éri meg az EA-nek PC-re kihozni az új motort, sajnos. Mert ha hihetünk a cikk elején lévő statisztikáknak, hát fanatizmusból biztos nincs hiány, és szerintem ha valaki nagy rajongója a sorozatnak, hát vagy egy új számítógépbe, vagy egy új konzolba biztos befektetne, ha arra kényszerülne (ezek szerint az új konzol az, ami jobban fekszik a fejlesztőnek/kiadónak). Emellett érdemes ránézni a gépigényre: az ajánlott konfiguráció is ma már viccnek számít, főleg annak tükrében, milyen gépigények szivárognak ki újabban a nagyon várt játékokhoz… ;) Szóval nem tudom elhinni, hogy technikailag akkora akadálya lenne PC-n is megvalósítani a next-gen motort.

FIFA 14

A FIFA 14 jubileumi bulija tehát ugyan nem sikerült rosszul, sőt – csak jelenleg már nehéz újat mutatni a mostani vasakon. A jelek szerint a next-gen platform az, ahol képes lesz az igazi megújulásra a sorozat, de a jelenlegi Xbox, PS és PC tulajok sem lehetnek elégedetlenek, hiszen egy remek játékot kaptunk idén is, még ha kissé rókabőr szaga is van a dolognak. Zárásként még annyit hadd említsek meg, hogy a FIFA 14 mobil változata új, gesztus alapú irányítást kapott, maga a játék ingyenes lett – akinek megfelelő telefonja, tabletje van, érdemes kipróbálnia.
A megtisztelő figyelmeteket köszönöm, Sityit olvashattátok, a viszontlátásra, a viszonthallásra!

A FIFA 14 minden aktuális platformra megjelent (sőt, az új konzolokkal együtt érkezik majd a PlayStation 4 és Xbox One verzió is). A cikk a PC-s változat alapján készült.

Kattints ide, ha tetszett a cikk!

75%
grafika
7
hangok
7
játszhatóság
8
hangulat
8
Pozitívumok
  • Hozza az elvárt és megszokott minőséget
Negatívumok
  • Nem sok újítás került az idei változatba
  • Érezhetően a PS4 és X1 változatok fejlesztésébe fektette az EA az energiáit

További képek

  • FIFA 14
  • FIFA 14
  • FIFA 14
  • FIFA 14
  • FIFA 14
  • FIFA 14
  • FIFA 14
  • FIFA 14
  • FIFA 14
  • FIFA 14

FIFA 14

Platform:

Fejlesztő: EA Canada

Kiadó: EA Sports

Megjelenés: 2013. szeptember 26.

Minimális rendszerigény: Intel Core 2 Duo 1,8 GHz, 2 GB RAM, Radeon HD 3600/GeForce 8600 GT, 8 GB HDD, Windows Vista SP1/Windows 7/8

Ajánlott konfiguráció: Intel Core 2 Quad Q6600 2,4 GHz/AMD Athlon II X4 600e 2,2 GHz, Radeon HD 4650/GeForce 8800 GT, 8 GB HDD

» Tovább a játék adatlapjára

Sityi

Sityi
Örökifjú hardvertudor, csúcsamatőr fotelpilóta, botcsinálta zenészkezdemény. De amúgy békés majdnemmindenevő. Vonzódik a kerek dolgokhoz: legjobban a kormánykerék és a DJ-kontrollerei mögött érzi magát.

HOZZÁSZÓLÁSOK

pb69
pb69 [916]
Nem kis kihagyás után előkaptam a 14-et, hátha kedvet hoz a 15-höz. :-)

Egy olyan furcsasággal találtam magam szembe, hogy az ellenfél gyakorlatilag nem is lő kapura. Vagy Guardiola lett hirtelen minden csapat edzője vagy nem tudom, de elég idegesítő. Legtöbbször még a 16-oson belül is passzolgatnának, azon kívülről meg még nem is kaptam lövést. Szinte csak kapu előtti kavarodásból és beadások utáni lecsorgó labdákból kapok gólt, mert más helyzetben nem hajlandóak lövésekre.

Mi lehet a gond? :-D
frankie93
frankie93 [183]
Ahogy írtam, Originból indítom. Ha a fifa.exe-vel akarom indítani akkor is megnyitja az Origint, így tulajdonképpen ugyanaz a végeredmény. Várom a support válaszát, remélem szolgálnak valami használhatóval.
Creativ3Form
Creativ3Form [33858]
Próbáld akkor azt, hogy nem az Originen belül indítod el, hanem a játék könyvtárában a szimpla fifa14.exe segítségével. Ha így is kidob, akkor tényleg nincs ötletem.
Creativ3Form
Creativ3Form [33858]
Hm...és, hogy indítod? Setup.exe-vel, azaz mindig feljön a kis menü, ahol többek közt betudod állítani a nyelvet meg a grafikai beállításokat, és ott nyomsz rá a játék indítására, vagy a szimpla fifa14.exe fileval, ami semmit nem hoz fel, csak belép a játékba? Mert emlékszem annó nekem a Fifa 12 eredetiével volt olyan gondom, hogyha ezzel a setup.exe-val indítottam el, akkor crashsump.exe hibával folyamatosan kifagyott.
frankie93
frankie93 [183]
Zászló előtt. Originben rámegyek a játékra, kattintok a "játék" gombra, gondolkozik egy kicsit, majd kiadja a hibaüzit, hogy "A fifa 14 működése...". Itt viszont nem ír ki semmit, hogy mi is a hiba, az üzenet is eltűnik pár másodperc után.
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (53 db)