25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky

Hangulatos új helyszínekkel érkezett meg a Csernobilban játszódó FPS prológusa.

Írta: Gerry 52 hozzászólás

Van abban valami keserédes, amikor az ember Kelet-Európában játszik egy országunktól még keletebbre fellelhető stúdió játékával, amely történetesen Kelet-Európa egyik legbizarrabb helyszínét veszi górcső alá: Csernobilt. A tavaly tavasszal debütált S.T.A.L.K.E.R. – amelyet a továbbiakban az egyszerűség kedvéért hívjunk egyszerűen csak Stalkernek – elkalauzolt bennünket a Zónába, amely aligha nevezhető a volt keleti blokk legvidámabb barakkjának. A játék története szerint a többszörös balesetek megteremtették a Zónát, amelybe az emberek korántsem piknikezni jártak, mintsem fosztogatni, kutatni, és ritkább esetekben a rendet fenntartani. Illetve nagyüzemben meghalni. A Stalkerben megkapó módon a noname stalkert alakítottuk, ki sikerrel vette az akadályokat, és eljutott a Zóna belsejéig, hogy ott minden kívánsága teljesüljön. Avagy feldobja a talpát, hiszen ez már csak így megy a Zónában...

Ilyesmikkel futhatunk össze köztereken is...
Ilyesmikkel futhatunk össze köztereken is...

Történetét tekintve a Clear Sky hihetetlenül kreatív fejlesztői kitalálták azt, amit már rajtuk kívül szinte mindenki a film- és játékiparban, azaz a sztorivonal nem előre, hanem hátrafelé bandukoltak. Szó megszakad, lélegzet fennakad, bizony, a kezdődátum visszatér a jelen évtizedbe, amikor is a Zóna rohamléptekkel elkezdett kialakulni, a bemerészkedők pedig elhullani. Mindez azonban túlzott érdeklődést nemigen válthat ki a játékosokból, hiszen a történeti rész úgy ahogy van, szinte teljesen érdektelen. Ugyan az alapjáték Stalkernél némiképpen nagyobb hangsúlyt fektetnek a sztorira, továbbra sem kell félnünk attól, hogy valamely NPC a szívünkhöz nőne, lévén karakterek ugyan vannak, de túlzott interakcióba aligha kerülhetünk velük. Pontosabban rengeteg karakterrel kerülhetünk interakcióba, de ők furcsamód mindig a célkereszt másik végén vannak, és záros időn belül húscafatokként végzik. Minő kár, pedig immáron az ellenfelek lényegesen jobban taktikáznak mint az alapjátékban: képesek olyan hihetetlenül komplikált mozdulatsorokat végrehajtani, mint például lebukni, felbukni, a hátunk mögé kerülni, fedezéket keresni, és végül pedig bakancsukat feldobni az első fejlövés után. Mennyei. A fentieken kívül a gránáthasználatra való hajlandóság is nagymértékben megnőtt, azaz bár az eső egészen ritkán hullik, a gránátok igen sűrűn.

A fegyverek tekintetében kaptunk pár új darabot, amelyekkel a már a Stalkerben is meglévő tekintélyes arzenált egyenesen brutális mértékűre húzták fel. Kár, hogy ennek sincs túlzottan sok jelentősége, hiszen minden egyes környéken van egy-két fegyvertípus, amelyet nagyüzemben használ az rosszarcú ellen, ergo mi is ezek átvételére kényszerülünk, lévén lőszert is ezekhez találhatunk. Ez alól maximum az mentesít minket, ha ipari mennyiségben viszünk lőszert magunkkal – azonban ez a mérsékelten dicső elődhöz hasonlóan komoly kilókat jelent a hátizsákunkban, amely esetében héroszunk továbbra sem egy jólfésült Schwarzenegger utánzat, hanem egy gyönge stalker. Azaz vagy sok a cuccunk, és alig bírunk két lépést megtenni, vagy viszünk magunkkal egy pisztolyt lőszer nélkül, és az ellenfeleinkkel úgy végzünk, hogy azok szívelgyengülésben összeesnek hosszas üldözésünk után. A gonoszok persze ezúttal sem tizenhárman vannak, hanem kb. tízezren, és egyik rondább mint a másik. Igaz, továbbra is főként emberekkel van dolgunk, azokból is a rosszabbik fajtával, akik valahogy mindig újratermelődnek, és semmi pénzért nem hagynának minket békén.

A hagyományőrzés jegyében a helyszín továbbra is a Zóna – mi más –, amelynek főként újabb, eleddig bejáratlan területeit deríthetjük fel, avagy éppen a már ismert régiók eddig még nem látott oldalaira kukkanthatunk be. Ennek ellenére több ponton keríthet minket hatalmába a déjà vu, hiszen számos helyszínen érinthetjük az előző csernobili utazásunk roppant ismerős épületeit, fáit, hulláit. Mindez azonban nem tűnik bosszantónak, hiszen még a már ismert régióknál – pontosabban régiórészeknél – is számos dolgot megváltoztattak a fejlesztők.

Szeretet, béke van. Még úgy két másodpercig.
Szeretet, béke van. Még úgy két másodpercig.

Ami szintén jelentős változásokon esett át, az a nehézségi szint. Már az alapjáték sem volt egy könnyedén emészthető FPS, sőt, rengetegszer próbált meg igen nagy elánnal a torkunkon akadni. Azonban az ukrán szakik -?- a Clear Sky esetében még erre is rátettek egy lapáttal, vagyis inkább egy komplett markológéppel. Az önállóan futó kiegészítő ugyanis fogja a játékost, és először lelövi, utána megfűszerezi, majd pedig megsüti és megeszi ebédre, míg a maradékot szépen elcsomagolja másnapra. A Clear Sky ugyanis irdatlanul nehéz. Nem pusztán arról van szó, hogy az ellenfelek több esetben pofátlanul sokan vannak, pofátlanul sok gránátot hajigálnak ránk, míg mi szintén pofátlanul gyorsan vérzünk el, hanem a játék egészen egyszerűn tele van szívatásokkal. Menekülj egy helyszínen, ami terítve van anomáliákkal, ergo talán az ötvenedik próbálkozás után sikerrel járhatsz, fuss át a géppuskafészek előtt, de ha eltalálnak, minden egyes golyó lelassít, lőj le egy szakasznyi katonát, miután feltrancsíroztál egy kisebb hadsereget, és se lőszered, se kötszered. A páncélod meg közben teljesen leamortizálódik, javíttasd meg, ha van rá pénzed. Óó, már van pénzed? Akkor egy jópofa kis intermezzo alatt Téged most szépen ki fognak rabolni. Nem a kihívással van problémám, hiszen logikusan ez adná a játékok sava-borsát, de az, hogy egy FPS-t a legkönnyebb fokozaton kell játszanom, és még így is egyes területeken átlag tíz másodpercenként meghalok – nos, ez már némileg szokatlan. A kampány kezdetekor hetykén kattintottam a második legnehezebb fokozatra, azonban jó egy óra múlva, mikor egy-két lövéstől vagy meghaltam, vagy elvéreztem, szépen visszábbraktam a szintet. Aztán még visszább. Majd még visszább. Meglehet, ez csupán önnön bénaságom bizonyítéka, de a visszajelzések szerint pár FPS-zsenit, és pár félőrült mazochistát leszámítva a Clear Sky szívatásai senkinek sem jöttek be. Már csak azért sem, mert a Stalkerhez hasonlóan a kiegészítő is egészen elrettentő mennyiségű buggal van felvértezve. Pontosabban irtózatos mennyiséget felejtettek a Clear Skyban a határidőket láthatóan továbbra is tartani képtelen fejlesztők – a megjelenési dátumot ugyan ezúttal hozták, cserébe azonban sikerült kiadniuk egy jóindulattal is csak bétának nevezhető verziót. A grafikus hibákat leszámítva az elképzelhető szinte összes buggal találkozhatunk: MI hibák, nem működő küldetések, eltűnő tárgyak, és a többi, és a többi. Mindez néhol szinte a nulla szintjére redukálja le az amúgy is megnyugtatóan alacsony túlélési esélyeinket.

Szintén nem jelent túlzott örömet az a nóvum sem, amely szerint immáron a jelentősebb helyszíneken felfogadhatunk egy vezetőt, aki azon nyomban átszállít minket az általunk kiválasztott pályarészre. Ez szépen is hangzik, és jól is működik abban az esetben, ha ránk szakadt a csernobili bank. Tudniillik az esetek többségében sokkal több pénzmagot akarnak rólunk ezekért a kis szállításokért legombolni, mint amennyit megengedhetünk magunknak.

Hogy azért némi pozitívumot is írjak a Clear Sky-ról, meg kell említenem, hogy a helyszínek ezúttal is igen hangulatosra sikeredtek. Szinte minden a helyén van; ha kell, a napos rétek, ha kell, akkor a zombiktól hemzsegő laborok, avagy a mérges gázokkal teli mocsarak. A grafikus motor átesett egy kisebb ráncfelvarráson, aminek köszönhetően lényegesen szebb fényeffektekkel találkozhatunk, mint a Stalkerben. Ugyan a grafika semmi esetre sem éri el a Clear Sky-nál kicsit hamarabb debütált Crysis: Warhead szintjét, sőt, a közelébe sem ér, azonban ezzel együtt is a kép, amit kapunk pofás. Aligha áll-leejtős, és a helyszínek sem ütnek már akkorát másodjára, mint első nekifutásra, de az összkép még így is tetszetős.

Na, ennyit lehet látni a játéktérből este.
Na, ennyit lehet látni a játéktérből este.

A hangok – hörgések, morajlások, ordítások, üvöltések – jók, az angol szinkron hozza a szinte elvárható iszonyatosan erőltetett orosz akcentussal fűszerezett angolságot – akárcsak a magyar párja, amelynél néha majd’ kiestem az ablakon az orosz akcentustól. Mindennek ellenére biztos vagyok benne, hogy a játékosok jelentős része fogadja nagy örömmel, hogy a Clear Sky teljesen magyarítva, magyar szinkronnal és magyar felirattal került a boltokba. Az ékes anyanyelvünket kevésbé igénylők pedig az installáláskor választhatják a magyar felirattal, de angol szinkronnal ellátott verziót is, ami felettébb dicséretes a kiadó CD Projekt részéről. Akárcsak az, hogy a forgalmazó jó szokása szerint ezúttal is csodaszép, fémes festésű és dombornyomásos DVD tokot kapunk, matricákkal és térképpel a belsejében – apróságok ezek, de sokat dobnak az összképen. Legalább ténylegesen kapunk valamit a pénzünkért.

A S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky esetében hosszasan lehetne elemezni az apró kis finomításokat, innovációkat, amelyekből kétségkívül sok található a játékban. Azonban ezzel szinkronban az előbbi listánál sokkalta terjedelmesebb az a lista, amely a Clear Sky árnyoldalaival foglalkozik: a bugokkal, az átgondolatlan fejlesztői megoldásokkal, és persze a szimpla szemétkedésekkel. A Stalker alapjaira építkezve lehetett volna egy egészen príma kiegészítőt kiadni az alapjátékhoz, azonban ebből az ideából nem lett más, mint egy számos elemében összecsapott játék. Kár érte. Talán majd a Stalker 2-vel kapunk egy valóban kitűnő játékipari produktumot. Addig viszont az Aknakereső mindig ott lapít a Windows egyik sarkában. Használjuk hát ki.

Kattints ide, ha tetszett a cikk!

75%
grafika
8
hangok
8
játszhatóság
7
hangulat
7
Pozitívumok
  • Hangulatos új helyszínek
  • Feljavított MI
  • Szebb grafika
Negatívumok
  • Helyenként irreálisan nehéz
  • Rengeteg átgondolatlan játékelem
  • Igazi "élő" NPC-k hiánya
  • Sokszor repetitív játékmenet

További képek

  • Szeretet, béke van 2.0. Fél perccel később megevett egy halom kutya.
  • Minimálvédelem.
  • Nem állítanám, hogy túlzottan bizalomgerjesztők a csapattársaink.
  • Ezen a piknikezőhelyen valaki túlzásba vitte a Chemotox használatát...
  • Ilyenkor jöhet a Load game. És sok ilyen alkalom lesz.
  • Békés erdei délután stalkerekkel, anomáliákkal, és mutánsokkal.
  • De furák errefelé a napszemüvegek...

S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky

Platform:

Fejlesztő: GSC

Kiadó: Deep Silver

Forgalmazó: CD Projekt

Megjelenés: 2008. szeptember 26.

» Tovább a játék adatlapjára

HOZZÁSZÓLÁSOK

Attak
Attak [445]
Patch-ek vannak felrakva?
g4lsk4
g4lsk4 [1]
sziasztok olyan problematikám lenne hogy a stalker mindig kidob és xrayengine összeomlik mit csináljak
Amiga
Amiga [69]
Ez a cikk úgy szar, ahogy van, ennél már csak az rosszabb, ahogyan az olvasói véleményekre reagáltál, Gerry koma. xD
scorpion1986
scorpion1986 [2]
Jaj majd elfelejtettem van egy rész amikor kirabolnak, strelok után kutatsz és bemész a szemétdombon egy pince szerü helységben majd két fickó kirabol. Először sikerült majd visza töltöttem és kidobtam mindent az ajtóba és bementem igy is kiraboltak csak teljes felszereléssel mentem utánuk...
Na most már elég;-)
scorpion1986
scorpion1986 [2]
Na azért várjatok mielőtt leírjátok a clear sky-t. Első hiba amit elemzésnél találtam az az, hogy azt írtátok, hogy sétálj el a géppuska mellett...tudom az a rész szar. De ki mondta, hogy arra kell menned? Senki, átmész figyelmeztet a katonai bázis előtt és te viszajössz majd a géptelep felé veszed az irányt ami északra lesz és szépen átmész ott:D
Tény, hogy nehéz de pénz az van benne rendesen kb olyan 20-25 felesleges relikvia van amit speciel nem tudtam mire használni elmondom, hogy a játék közepén mielőtt bemennél a szeméttelepre ott már meg tudod venni a kedvenc páncélod minden olyan fejlesztéssel amire szükség van. E mellé társul egy felfejlesztett dragunov és egy ak. Más értelemes fegyver nem sok van mert vagy horrubilis az ára mint pl a géppuskának amihez hozzá jön, hogy katonai ésszel gondolkozó és ellenszenves frakcióhoz kéne tartozni mert nem mindegy hova tartozol attól függően kapsz illetve vehetsz fegyvert. Eleinte álmodtam a dragunovról majd csatlakoztam és jé meg is vehettem..... Hiba küldetésekkel kapcsolatban van de azért nem annyira szörnyű. Háromszor végig vittem előszöt nehéz, másodjára könnyebb, harmadjára pofon egyszerű még nehéz szinten is. Mindig ahoz a frakcióhoz csatlakozz amilyen fegyver kell majd csatlakozz oda amilyen páncélt szeretnél... vérzés csillapító reklikviának max az elején veszed hasznát később dobd el kapsz élettöltőt akkor meg kit érdekel a vérzés. Őszinte leszek nálam csak a kitartás-életregeneráló és sugárzás elleni jött be a többit a ruhával kompenzáltam. Jó tanács az elején felleslegesen ne fejlessz mert az a pénz jól jön a köv ruhához ami alap állapotban többet véd a környezeti hatásokkal szemben mint az lőző fejlesztve... ha segítségre van szükség:
Üdvözlettel: Pillér:-)
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (52 db)