25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Combat Mission 2: Barbarossa to Berlin

Amikor Hitler Keletre fordult, a Vörös Hadsereg pedig elindult Nyugatra...

Írta: Lacko 2 hozzászólás

Nekünk mindig azt tanították, hogy a német hadvezetés lenézte és ezért alul értékelte a szovjet Vörös Hadsereget. És valóban, a náci propaganda azt tülkölte, hogy ez csak egy szedett-vedett horda, melyet könnyen legyőzhetnek. De a hadvezetés már a harmincas évek elejétől tudta, hogy Sztálin serege félelmetes méretű, jól szervezett és modernebb, mint a nyugati szövetségeseké. Ezért aztán ’41 nyarán mindkét fél tudta: a keleti front lesz a legnagyobb és legbrutálisabb háború, amit a történelem megért.

Erre a hatalmas élet-halál harcra koncentrál a Battlefront.com legújabb játéka, a Combat Mission: Barbarossa to Berlin. Erre utal a cím is: a Szovjet birodalom megtámadásától, a Náci birodalom bukásáig vezethetjük seregeinket csaták ezrein keresztül. Ráadásul – a front irányultsága miatt – hazánk csapataival is részt vehetünk benne.

A Combat Mission első része is sokak szívét megmelengette: végre az igazi taktikai-stratégiai játék, amely nem az idióta designerek agyszüleményét szimulálja, hanem a valóságos harci helyzeteket. Ám – kis cég, kis reklám – nem terjedt el igazán. Csak a kemény rajongók nyomták egymással PBEM (Play-by-E-mail) csatáikat. Ekkor jött a képbe a CDV, amelyik nagy csinnadratta közepette adta ki az első részt (egy évvel az eredeti kiadás után) és beharangozta eme másodikat is. Meglett a hatása. Olyan mértékű kereslet lett a CMBB-re, hogy a fórumok zengtek a panaszoktól, hogy nem kapják meg a mannaként várt korongot. Nekünk is csak mostanra tudtak végre küldeni egy tesztpéldányt.

A Combat Mission – mint már utaltam rá – egy taktikai-stratégiai, szárazföldi, emberléptékű csatajáték. Csatánkat két rész váltogatja: az első, amikor beállítjuk a lépéseinket azaz parancsokat osztogatunk, a másik amikor real-time megtekintjük a csata alakulását. Persze ez nem mindig úgy alakul ahogy elképzeljük, hiszen csapatainknak önálló tudatuk van (TacAI) amely megpróbálja teljesíteni parancsainkat, de ha tudja ügyesebben oldja meg, ha pedig nem megy, akkor magát menti. Így a parancsaink végrehajtása a különböző körülményektől függően (az egység fizikai és morális állapota, az ellenség cselekedetei és a terep adottságai) egész máshogy is végrehajtódhat.

A CM motorja valóban forradalmasította a háborús játékokat, hiszen szakított a tömegeket kielégítő, „termelek, klikkelek, hentelek” stílusú stratégiákkal és egy igazi, valósághű, ám mégis fantasztikus játékélményt nyújtó műalkotás magja lett. E motor alapja – a világ gazdagabbik felén már évtizedek óta híres – ASL (Advanced Squad Leader) c. táblás társasjáték. Ezt javították fel a készítők úgy, hogy még több adatot vettek figyelembe egységenként, plusz behozták a kiértékelésbe a harmadik dimenziót is. Ezért nagyon lényeges, hogy milyen egységgel és hol harcolunk.

Erre a fantasztikus motorra készítették el ezt a második részt, melyben a keleti harcokat játszhatjuk le. Természetesen sokkal több modell került bele (rengeteg típusú tank és ezeknek egy csomó módosított változata. Pl. a jellegtelen, de általam szeretett Pz38(t)-nek is 3 változata szerepel benne, de a híres T-34-ből meg kifejezetten rengeteg). Hasonló a helyzet a gyalogságot illetően. Magyarországnak – mely azért mellékszereplő volt ebben a szituációban – is több tízféle gyalogsága szerepel a játékban. De a többi nemzet is dúskál különböző típusú gyalogságokban, melyek fegyverben, felszerelésben és létszámban is különbözhetnek. Partizánok, utászok, ejtőernyősök, hegyivadászok, matrózok (Auróra rulez!), síelő gyalogság, stb.

Természetesen ez a sokféle modell részletesebb is, jobban kidolgozott, mint az első részben, ahol nem akarták a látvánnyal elvonni a figyelmet a lényegről. A rajongók azonban felhívták a készítők figyelmét, hogy a látvány is fontos. Ennek ellenére tovább csiszolgatták a láthatatlan erősségét (a csataszimulátort): egyrészt többféle parancsot adhatunk egységeinknek illetve másokat, mint az első részben. Például megszűnt az ismert „ambush point” és helyette „cover arc” került be, ami nagyobb lehetőségeket ad, hiszen nem egy pontot vesz figyelembe az aktiváláshoz, hanem egy általunk megadott ívet.

A mozgásaink is sokasodtak: nem csak menni, kúszni és futni tudunk, hanem nyomulni (advance) és támadni (assault) is. Természetesen speciális egységek más finomságokra is képesek. Példának okáért a zöldfülű orosz gyalogság az „urrázós” rohamra (human wave). Sőt – a Sztálingrádi harcokra gondolva – a gyalogságnak lehetősége van a csatorna rendszerben mozognia egy háztól egy másikig. De sajnos megváltozott a kedvenc mozgási parancsom (sneak) is, ami eddig egy gyaloglás sebességű osonást jelentett, a CMBB-ben már csiga lassúságú és borzasztóan fárasztó kúszást jelent.

Természetesen a mesterséges intelligencián is javítottak, mert első harcom során – az első részben bevált módszeremmel – úgy elpáholtak, hogy nyekkentem. Ez persze annak is köszönhető, hogy a gyalogsági harcmodor nehezebb lett a gyorsabban bekövetkező fáradás és a csapatok csökkentett bátorsága miatt. Úgy látszik a nyugati fronton bátrabbak voltak a bakák... De a Battlefront.com fórumán azt ígérik, hogy a patch majd orvosolja ezt a nehezítést.

A grafikán sokat javítottak. Több lett a nagy felbontású textúra és a 3D-s modellek is részletesebbek lettek. Valamint nem csak egyféle textúra tartozik egy modellhez, hanem több is és attól függően kerülnek rá, hogy éppen melyik évben járunk (1941, 42, 43, stb) illetve az évszaktól is. Hiszen a háború elején a német egységek csukaszürkék voltak, ám később rájöttek, hogy a hóban kellemetlenül előnytelen ez a színválasztás. Ettől függetlenül még mindig elmondhatjuk, hogy a játék egyéb értékeit nem sikerült utolérni grafika terén. Így hát screenshot bajnokságban még mindig sok játék veri. De mint azt tudjuk, nem minden a külcsín. És mindez különösen is igaz a CMBB-re, mely hatalmasat alakít belbecs tekintetében.

A hangok nagyon jók. De ez már az első részben is így volt. A csatazaj, a lövések, ordibálások mind nagyon hangulatosak lettek. A legmókásabb amikor az orosz gyalogság támad. Ha azonban még ennél is nagyobbat szeretnénk nevetni, érdemes a magyar egységek közelébe lavíroznunk a kamerát akció közben... A S.W.I.N.E.-t is megszégyenítő hangulatba lehet részünk. Kár, hogy ez nem egy humoros játék, mint a S.W.I.N.E. és jó lett volna komolyabbra venni a figurát és több beleélést a kiabálásba. Sebaj! A Combat Mission-ökben az a jó, hogy ha valami nem tetszik a játékosnak, akkor készíthet hozzá saját MOD-ot amivel lecseréli azokat a file-okat, amik irritálják.

A CMBB-ben kétféle csatározásban vehetünk részt. Az egyik a battle (csata), amely egy fix térképen játszódik és a végén megnyeri az egyik vagy a másik fél. A másik lehetőség az operation (hadművelet) mely több csatából áll, de ugyan azon a térképen játszódik csak – az eredményeinktől függően – más részein. Ebben a formában számít az, hogy mely egységeinket, milyen állapotban tudjuk továbbvinni a következő csatába, illetve, hogy mely tereprészeket foglaltuk el egy csata végéig, hiszen ettől függően kezdhetünk jobb vagy rosszabb pozícióból.

A CD korongon kapunk a játékhoz néhány operation-t és kicsivel több bettle-t, de a játék nagy erősségével – a küldetésszerkesztővel – végeláthatatlan mennyiségben elláthatjuk magunkat és barátainkat csatákkal. Illetve ha nem érzünk a scenario gyártáshoz túl nagy affinitást, akkor letölthetjük a mások által készített küldetéseket.

A többjátékos mód hasonló az előző részhez: LAN-on vagy Interneten harcolhatunk TCP/IP protokollt használva. Illetve offline módon e-mailen keresztül PBEM módban. És végül, de nem utolsó sorban családtagjainkkal – vagy közelben lakó ismerőseinkkel – helyben hot seat (székcserélgetős) módszerrel is megküzdhetünk. Ezek a csaták lehetnek előre elkészített scenariók vagy QuickBattle-vel generált véletlenszerű csaták. De aki komolyabb online kampányra vágyik, az nézzen el a magyar, nem-hivatalos CM oldalra is, a Frontvonalra.

A Combat Mission Barbarossa to Berlin több mint két évig készült egy olyan alapra, amit előtte már szintén elég komolyan megírtak. Ennek egyik oka, hogy a fejlesztők nincsenek túl sokan, a másik, hogy komolyan gondolták, hogy őket nem hajtják a marketingesek, hanem addig írják a játékot, amíg el nem készül, amíg jó nem lesz. Már ez a készítési filozófia is kiemeli Combat Mission-t a többi játék közül: ez a játék nem egyszerűen játék, hanem egy csodálatosan valósághű, de mégis hosszú hónapokra – sőt évekre – elegendő élvezetet nyújtó csata motor.

Ezért nehéz felsorolni azokat, akiknek ajánlani tudom. Így inkább azokat sorolom fel, akiknek nem ajánlom. Nem ajánlom azoknak a gamereknek, akik úgy hiszik, hogy a Ryan közlegény megmentése és a Band of Brother egy realisztikus film. Szintén nem ajánlom azoknak, akiknek a II. Világháborús játékprogramot a MOHAA jelenti. Ők egész biztosan csalódnának benne, ha megtudnák mi az igazság. Ellenben kötelező darab minden stratégának és taktikusnak. Illetve azoknak a makettezőknek, akik szoktak néha játszani.

A Combat Mission óta nem csak a közkatonáknak, de bármelyik játékosnak ott van a marsallbot – ha nem is tarisznyájában, de legalábbis – a CD meghajtójában. És ha már Napóleontól idéztem (kissé pontatlanul), akkor még egy idézetet meg szeretnék ereszteni tőle végszónak: Sose szakítsd félbe az ellenséged, ha éppen hibát követ el!

Kattints ide, ha tetszett a cikk!

85%
grafika
7
hangok
7
játszhatóság
10
hangulat
9
Pozitívumok
  • A legtökéletesebb szárazföldi harc-szimulátor
Negatívumok
  • Grafika terén még mindig nem verhetetlen

További képek

  • Toldi I, erre izgulnak az amerikai gamerek
  • Az amuri partizánok baja...
  • Parancsok osztogatása közben
  • Bye-bye Szása!
  • Román hadifoglyok. Igazából is ilyen csúnya sisakjuk volt/van.
  • Sítalpra finnek!
  • Ritka pillanat: egy kilőtt Jagdpanther
  • Pipacsok a búzamezőben
  • Magyar Tigris
  • A híres/hírhedt T-34
Lacko

Lacko
Még ZX Spectrumon kezdte stratégiai játékokkal. Azóta megkedvelte a taktikai FPS-eket, a point'n'click kalandjátékokat, a gazdasági- és társadalomszimulátorokat. Örök Arma-játékos és tartalomfejlesztő.

HOZZÁSZÓLÁSOK

Lacko
Lacko [11509]
Igen, megjelent. A battlefront.com oldalán meg tudod rendelni on-line. Boltban nem lehet kapni, mert európára a CDV kapta meg a jogot, hogy terjessze, de a németeknek mi nem vagyunk európa... :-) Az első részét (Combat Mission: Beyond Overlord) lehet kapni a Media Marktban (hétvégén láttam a westendben).

Ha több dolog is érdekel a játékról, nézz be a Combat Mission nevű topicba, ott beszélgetünk róla azok, akik sokat játszunk vele.
erdos
erdos [1247]
Lacko
Hol tudnám megszerezni?
Megjelent már?
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (2 db)